tirsdag 30. august 2011

Havnefronten halveis

I min lengsel etter å få del i den berømte nyc-energien, har jeg i dag ligget og dormet på sofaen noen timer, for å la ubesluttsomheten herje rundt med kroppen min. Og ganske riktig, før jeg registrerte det selv, sto jeg foran klesskapet og lette etter en mest mulig skrikende hawai-skjorte, passende til en sykkeltur (man bør sørge for å bli sett av bilistene). Det er egentlig det hemmelige ønsket mitt når det gjelder sportsklær, at jeg en dag, på min dannelsesreise, skal komme inn i en havn jeg ikke visste var der, og oppdage at det er her de lager hawai-skjorter med innlagt refleks, og skjulte lommer med glidelås, passende for nøkkel og vann. Akkurat dette får jeg ta opp til bred drøfting i min klesblogg (http://klassiskherremote.blogspot.com).

Litt avhengig av hvor man bor i byen, lønner det seg å bruke de få sykkelstiene som er her. De er som oftest på venstre side, dvs. motsatt av buss-filene. Det betyr at selv om man er på en dedikert sykkel-sti, må man passe på for biler som svinger inn foran deg fra høyre, i retning venstre(gatene er stort sett enveiskjørte, annenhver). I en  hvilken som helst sykkelbutikk kan man gratis få et fint sykkelkart over manhattan, med oversikt over sykkel-utleie, sykkelruter, sykkel-stier, crosstown-ruter m.v.

Min tur i dag var mitt første møte med sykkel- og jogge-stien som går rundt hele manhattan, langs havnefronten, eller det som var havner og kaier tidligere. På østsiden hos meg heter den East River Esplanade, og på vestsiden Hudson River Greenway. Selv om den i prinsippet går rundt hele manhattan, er den vissnok ikke helt ferdig. Fra min bopøl på 50 th og 3 th avenue, var den beste ruten å ta 2 avenue ned til ca 20 th east, og så komme seg på elvestien der. Den er selvsagt delvis skiltet forbudt for syklister, men jeg fulgte strømmen av syklende forbrytere som lå på dette joggefeltet østpå, avd. eastern river. Det var tydelig at skiltende myndighet ikke var helt enig med byrådet i nyc ang. akkurat dette med sykkel- og jogge-sti.

Jeg la på min ferd også merke til at havnevesenet hadde tvunget den havnefrontmessige og parkmessig anlagte sykkel- og gåstien inn på noen små ydmykende småruter inn i landet. Akkurat som i oslo og andre byer, hvor havnevesenet har sikret seg en spesiell lovmessig beskyttelse mot kommunal eier, for å unngå at de fete havnevesenbankkontoene skal bli plyndret hver gang kommunen trenger penger.

Siden man sykler ved vannet, dvs. ved bredden av de to elvene, er sykkelruten helt flat, og dermed meget lett-tråkket. Nede ved Battery Park forsvinner stien fort dersom man ikke følger med på skiltingen, men kommer man seg forbi Financial District, er det raka vegen oppover, på fin og todelt sykkelsti, som fysisk mange steder er skilt fra gå-, spasere, jogge, løpe-avdelingen kenger ute ved elvebredden. På dette strekket ser man frihets-statuen, og det er laget mange små parker med benker og skyggende trær. Man får servering enkelte steder, men det kan være lurt å ta med seg en sekk med vann og litt mat.

Rådet mitt i denne rapporten er at dersom man ønsker å se mesteparten av skylinjen av manhattan, er dette en fin måte å gjøre det på. (siktlinjene opp- og ned de 6-8 kilometer lange avenuene er også imponerende, men for å studere dem, må man opp i en skyskraper) . Min tur avsluttet jeg på ca 100 th west (manhattan valley), hvor jeg tok turen inn gjennom parken(det er en inngang på 100 th west) og ned til 60 th. I dette hjørnet (sør-øst), kan man leie sykler, og dette er også et sted hvor man uansett som turist vil befinne seg på et eller annet tidspunkt. Turen min tok ca 2,5 timer, jeg syklet nokså langsomt, idet jeg var turist og glodde på alle de gjeve byggene som er nederst på tuppen, og estimert lengde på akkurat denne turen er ca 25 km. Det betyr at en tur rundt hele manhattan vil ta ca 5 timer og utgjøre 50 km. Jeg vil anta at dersom målet er å sykle fort, kan man gjøre turen unna på to timer, men med så mye å se på, er det vel bare menn i overgangsalderen som vil prøve på en så rask tid.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar