Mens vestsiden av sykkelturen rundt manhattan er lett å forstå seg på, er østsiden over 80 th east og nordover og så vestover på 119 th og så norover til 191 th litt mer kronglete, før man igjen treffer den velskiltede vestsidenveien. Her er en kjapp billedreportasje
omtrent 85 th, etter at man har syklet langs elven, dvs. east river, møter man en trapp, med montert rulleskinne for sykkel. så sykler man nordover, forbi den lokale carl schurz parken.
RFK broen i bakgrunnen. Her sitter de lokale oppsittere, som ofte består av kranglete advokater, og soler seg. Jeg har vært på lokalpolitikkmøte her oppe, og den gjengen som bor her på upper east, er ikke enkle å bryne seg på. Fint har de fått det, med to egne luftegårder for små og for større hunder.
Raka vegen nordover langs East river.
Man skal ikke over denne broen.
Derimot skal man over denne broen, som fører til vestsiden og east 120 th
Randalls island i bakgrunnen til høyre
Nå er vi over i east harlem, på 120 east, og sykler et kvartal bortover, før vi tar til venstre og finner 119 th, som går vestover, med eget sykkelfelt. På dagtid er det lite trafikk her.
Go west young man
Husene her oppe er vakre, og begynner å bli satt litt mer i stand igjen. gentrifiseringen av harlem skjer via at lett rike afroamerikanere, og forsåvidt latinos, flytter hjem til sitt gamle strøk, og pusser opp. men det er også mye elendighet her oppe.
Brått slutter sykkelveien på 119 th, og vi tar en 45 graders sving nordover på gaten eller avenuen jeg ikke helt husker navnet på. man bare følger sykkelstien og vips er man på hovedgaten 125 th, som går fra øst til vest over hele harlem, dvs. crosstown.
Her har jeg våget meg opp til 127 th w, og da er man på St. nicolas avenue, som man skal følge et godt stykke, på godt markert, men ikke alltid like respektert sykkelfelt. Heltrukken linje betyr at bilister ikke skal kjøre der,
Stemningsbilde fra 148 west, like før man skal ta til høyre, og sikte mot greenwayen, som sykkelstien heter her oppe.
Man velger altså høyre vei her, og like etter, kjører man rett frem, over et kryss med en nedkjøringsvei til ringveien, dvs. FDR driven, til høyre. Sykkelstien er her lett tilvokst, og lite markert. Men den begynner å helle nedover, mens man på begge sider kan observere flokker av de lokale helter som interessert studerer innholdet av hverandres bagasjerrom. Kan det være en form for barter handel som foregår her oppe mon tro?
Et skummelt sted, siden du skal over her, til venstre, mens du skal krysse trafikken. Så kjører du lett oppover langs gangstien, midt i veien, og over diverse småmotorveier, og
vips er du over i et nytt budsjettområde, med bedre politikere. Brede sykkelveier og du kan kose deg med utsikten nordover til harlem elven
Her tror jeg at vi har støtt på en av påkjøringsrampene til george washintown broen. den fører vestover til new jersey
Her oppe like oppsitterne bolster, og sommerstid sitter man og griller her, mens smektende lambada kommer fra de medbrakte PA anlegg. Lokalkoloritten heroppe er utpreget spanish harlem
Litt kjekt for syklister, eget sykkellys når du skal krysse gaten og komme deg inn på dyckman street, lettt til høyre. Her har vi eget sykkelfelt, og denne gaten skal du følge til den slutter.
I enden her slutten dyckman street, for å unngå å havne i hudson river. Ta av til venstre, i staff street, og så sykler man pent og rolig opp den lett bratte bakken, for så å ta først litt til høyre, men ikke så mye til høyre at man havner på motorveien.
Staff skal være en velkjent familie i new York. Staff familiens sorte får har vissnok etablert seg i Norge.
Den vaktsomme, og oppmerksomme leser, vil her se at man skal lett til venstre, under den mørke broen
Biler passerer under den mørke broen, og akkurat der det blir lyst, tar du til høyre, opp en trapp, og så er du på sykkelstien sørover, som først går paralellt med motorveien, før den slynger seg i vakre buer ned mot hudson river.
Dette bildet har sneket seg med, sikkert for å minne leseren på at nå er det på tide å drikke en liter vann.
En Brooks lærsadel, modell B 73, produsert første gang i 1928, og tiltenkt syklister i afrika. veinettet på manhattan er ofte dårligere enn mange andre steder
Geporge washington broen i bakgrunnen. I forgrunnen en Brompton 6 gears folding bike. Den lille sekken bak sadelen er til å dekke over den sammenfoldede sykkelen, som da måler 60 x 60 x 30 cm. Da vil den fremtre som en bak på ca 11 kg, og dersom man er så heldig at man har fått bord på madison 11 eller babbo, kan man levere sykkelen i garderoben, sammen med sin sportsjakke, eller odd jacket som den også kalles her i nye landet.
West Harlem piers park har fin ettermiddagssol, og skulpturer i rustfritt stål, inspirert av de mange påkjøringsramper som må til for å få veisystemet til å fungere her på manhattan.
Piren har mange fine benker, og er godt egnet til både grill og soling og avslapning. Dersom den veltrente leser og syklist har kommet seg hit, er det på tide å ta en pust i bakken, som her er nokså flat og fin.
På 125 th kan man stikke inn i harlem igjen, dersom trangen til billige drinker, eller et godt måltid på restauranten red rooster, dukker opp. Gospelfrokosten på red rooster, som starter kl. 1100, anbefales. Man får ikke kjøpt drinker før klokken 12, men det er lettest å få bord dersom man er der før 12.00. Dersom man har vært på fest kvelden før, passer maten fint. Brunchrettene omfatter også soul food, med bønner og flesk og chili og slikt som river i en sliten kropp, mens man skyller det hele ned med uptown bloody mary.
Central Park, i dammen rett foran vokser det lotusliljer.
Hundelufting lokalt i carl scurzpark. Større hunder opptrer oftest med større verdighet enn de små, sikkert fordi de mindre hundene oppfatter seg selv som en del av damen som bærer disse hundene rundt i en hånveske til kr. 10.000
Da er jeg hjemme, etter æ ha syklet ned til ca 100 west for å komme inn i parken, og så en runde sørover, før jeg krysser like ved the big lawn og sykler opp til 90 th east, og utgangen der. På 90 th east er det egen sykkelsti rett ned til east river, og tilogmed lett utforbakke. Turen tok ca 3 timer, uten større stopp enn det blenderinnstillingen på kameraet krevde av dødtid
Jeez - virker himla komplisert! Men takk for detaljert bildereportasje :-) Imponerende å se for seg deg på Brompton MED kamera i farta!
SvarSlettOg veldig hyggelig å lese igjen :-) sommer og New York- gater! Elin
SvarSlett